Den här bloggen handlar om vår nutid; händelser som rapporteras via media. I bloggen sätter vi in dessa händelser i ett historiskt perspektiv. Det finns 2 sätt att se på historia; det som på engelska kallas Accidental View kontra Conspiratory View. Skolan och media lär ut den förstnämnda, att omständigheter driver fram händelser som krig och revolutioner. I den här bloggen tar vi reda på om senare tiders krig och revolutioner snarare är resultatet av mänsklig planering; en konspiration.
Notera: Bloggen fungerar både som bok och blogg. De första inläggen samlas under fliken "Bakgrund" (se ovan). Bloggens struktur förklaras i fliken med samma namn. Bästa sättet att få ett grepp om vad bloggen går ut på är att se föreläsningen från 2016-09-11 (se flik ovan).
söndag 5 april 2015
Förklaringar, del 2 – ”Bortglömd”, gudomlig kunskap
Plato (c.428-348 BC)
Dagens video/föreläsning (signerad Randall Carlson från
organisationen Sacred Gemoetry International) är i sig en spännande resa. Det
börjar med en genomgång av 5 geometriska figurer. Samtliga dessa är
tredimensionella med symmetriska sidor. De är de enda i sitt slag. Antikens
filosofer och matematiker fäste särskilt stor uppmärksamhet vid dessa. Platon
menade att just dessa former utgjorde grunden för förståelsen av hela universum
– i praktiken en representation av universum. De fem figurerna har kommit att
kallas ”The Platonic solids”. På hemsidan ”The story of mathematics” beskrivs
dessa former på följande vis:
Platonic Solids
“Plato the mathematician is perhaps best known for his identification of
5 regular symmetrical 3-dimensional shapes, which he maintained were the basis
for the whole universe, and which have become known as the Platonic Solids: the
tetrahedron (constructed of 4 regular triangles, and which for Plato
represented fire), the octahedron (composed of 8 triangles, representing air),
the icosahedron (composed of 20 triangles, and representing water), the cube
(composed of 6 squares, and representing earth), and the dodecahedron (made up
of 12 pentagons, which Plato obscurely described as “the god used for arranging
the constellations on the whole heaven”).”
Ligger det något i Platons ord? Inte alls omöjligt kan man
konstatera när Randall Carlson börjar utveckla vad som i hans fall är
resultatet av över 30 års forskning. Vi görs medvetna om hur vårt sätt att mäta
tid och avstånd intimt hänger samman med dessa figurer. Detta gäller oavsett om
vi pratar om vårt eget sätt att mäta tid, eller indiernas, eller Maya-indianerna,
eller… Samma sak upprepar sig när vi tittar på sammanfattningar av tidsperioder
och kalendrar i våra religiösa skrifter. Samma sak upprepar sig när vi tittar
på astronomiska avstånd och storheter - oavsett det gäller jorden, månens eller
solens storlek eller för den delen avstånd mellan desamma. En sådan astronomisk
storhet som tycks vara central för alla antika civilisationer är ”The Great
Year” som vi alltså stiftade bekantskap med i förra inlägget. Alla tycks överens
om dess stora betydelse. Alla utom vår civilisation. I vår tid tycks detta
begrepp ha fallit i glömska. Varför?
Stonehenge - mysteriet löst?
Går vi sedan över till att studera antikens byggnadsverk
kommer vi att märka något som är mycket märkligt och svårt att bortförklara. Antikens
byggnadsverk – oavsett vi studerar Egyptens Pyramider, Gotiska stenkyrkor (i
mängd), Stonehenge eller Parthenon på Akropolisklippan - utgör en exakt
återspegling av jordens och planeternas dimensioner, uttryckta i tid och rum. Vi kan och bör
fråga oss varför – men det finns inget uppenbart svar. Den slutsats Randall
Carlson kommer till är att det tycks ha med frekvenser och harmonier att göra.
Antikens byggmästare tycks ha velat bygga strukturer som sänder ut
ljudfrekvenser som är i harmoni med jordens resa genom tid och rum. Precis
detta fenomen har vi täckt tidigare i den här bloggen. I inlägget från den 23:e
februari 2014 med titeln ”Sydafrikanska mysterier” fick vi stifta bekantskap med alla de
miljontals stenmurar som byggts i Sydafrika. Det alla dessa stenmurar har
gemensamt är att de är uråldriga samt att de utgör en spegling av den frekvens
som jorden sänder ut från just den plats där de byggts. Hela fenomenet tycks ha
med energi att göra.
Området med frekvenser har vi också täckt i ett tidigare
inlägg där Len Horowitz gjorde oss medvetna om den antika musikskalan kallad
Solfeggio. Inlägget är från den 6:e december 2014 och bär titeln ”New WorldOrder: Det yttersta syftet”. Den här skalan anses av många ha närmast
helig eller religiös betydelse. Det märkliga är att just den frekvens som Dr.
Horowitz refererar till som ”Kärlekens frekvens” är 528 Hz, en frekvens som även
Randall Carlson berör i sin föreläsning. Ett märkligt faktum eftersom vi får
förmoda att herrar Carlson och Horowitz bedrivit sin forskning helt oberoende
av varandra.
Även våra alfabet och våra religiösa skrifter har tydliga
kopplingar till de nummerserier som tycks finnas inbäddade i vårt universum –
något som sprider ett nytt och annorlunda ljus över Bibeln, den judiska Toran,
de indiska Veda-skrifterna m.fl.
Akropolis-templet: en skalmodell av jorden?
Så vilka slutsatser kan vi dra av allt det här? En möjlighet
är att avskriva alltsammans som en bluff. En annan är att betrakta alla sammanträffanden
som en ren slump. Människor i vår tid har valt något av dessa alternativ, i den
mån vi fått välja alls. Faktum är att det förefaller som om världen på senare
tid styrts bort från den kunskap som överskådligt presenteras i Randall
Carlsons föreläsning här nedan.
Men det tycks som om våra förfäder från antiken valde att
inte göra det. De valde istället att bygga in den kunskap de hade om universum
i både talsystem, symboler, kalendrar, alfabet, musik och
byggnadsverk/monument. För dem var det universum de levde i att betrakta som
heligt och gudomligt. Något de ville återspegla i allt de företog sig. Så
frågan är – Är vi moderna människor inne på ”rätt spår”? Eller har vi något att
lära från antikens filosofer, matematiker, arkitekter m.fl. Se hela
föreläsningen, del 1 till del 8, via länk till den första delen här nedanför.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar