Den här bloggen handlar om vår nutid; händelser som rapporteras via media. I bloggen sätter vi in dessa händelser i ett historiskt perspektiv. Det finns 2 sätt att se på historia; det som på engelska kallas Accidental View kontra Conspiratory View. Skolan och media lär ut den förstnämnda, att omständigheter driver fram händelser som krig och revolutioner. I den här bloggen tar vi reda på om senare tiders krig och revolutioner snarare är resultatet av mänsklig planering; en konspiration.
Notera: Bloggen fungerar både som bok och blogg. De första inläggen samlas under fliken "Bakgrund" (se ovan). Bloggens struktur förklaras i fliken med samma namn. Bästa sättet att få ett grepp om vad bloggen går ut på är att se föreläsningen från 2016-09-11 (se flik ovan).
onsdag 24 augusti 2016
Världen runt bland kända monument och ockulta symboler
Dagens inlägg innehåller ett fascinerande videoklipp med
namnet ” Secrets in Plain Sight”. Videon tar oss med på en 3h45m lång resa,
jorden runt bland välkända städer och platser. Vi besöker Washington DC,
Stonehenge, New York, San Fransisco, Jerusalem, Vatikanen, London, Rom och till
och med lilla Vancouver. Resan tar oss också ut i rymden där vi stiftar närmare
bekantskap med planeter, solar, solsystem och galaxer. Denna färd har ett
mycket speciellt syfte: att väcka oss till insikten om att städer /
stadsplanering, monument, konstverk inte kommer till av en slump. Oavsett i
vilken tidsepok de byggs under tycks de vara baserade på samma kunskap – en kunskap
om astrologi, ”mytologi” och astronomi.
Tavlan i FNs högkvarter i New York
Vi börjar resan i Washington DC där vi blir varse om vilken
roll Frimurarna har spelat vad gäller stadens tillkomst. Vi ser hur deras
kunskap om hemliga nummer, symboler och relationer dem emellan genomsyrar
hela stadsplanen. Från Washington åker vi vidare till platser som vi
överraskande nog får veta är kopplade, på ett symboliskt plan, till
huvudstaden. Vi åker till Stonehenge och New York. Vi tar en ordentlig titt på
ett konstverk i FNs huvudkontor i New York. Detta konstverk är även det fyllt
med vad som kan tyckas överraskande symbolik. Många av motiven är nämligen
tagna direkt från Bibeln, vilket ju kan tyckas märkligt för en internationell
församling vars religiösa preferenser lär divergera avsevärt från individ till
individ.
Ganska tidigt i filmen får vi veta att det är Frimurarna som
är arkitekter bakom de lite mer moderna monumenten även i övriga städer som
nämns. Men vi inser också snabbt att deras kunskap ärvts genom årtusenden från
organisationer som i tidigare inlägg pekats ut som dess föregångare –
tempelriddare, rosenkreuzare, gnostiker m.fl. Många av motiven i den konst som
smyckar både moderna och antika konstverk talar ett gemensamt språk. Symboliken
och ”nummerologin” är desamma genom hela världshistorien. Som jag nämnde
tidigare finns här också en koppling till våra himlakroppar – solen, jorden och
månen är flitigt förekommande i dessa verk
Monumenten och övriga artefakter tycks alla ha det gemensamt
att dess upphovsmän haft en detaljerad kunskap om jorden (med dess kontinenter och
platser) samt vårt solsystem och till och med hela universum. Ta
Cheops-pyramiden i Egypten som exempel. Denna har byggts med kunskap om jordens
omkrets, dess radie och dessutom med kunskap om ljusets hastighet i vakuum!
Inte förrän helt nyligen har fysiken och vetenskapen i övrigt lyckats komma
ikapp någorlunda vad gäller sådan kunskap…
Frimurarsymboler med "the eye of Horus"
San Francisco,
Jerusalem, Paris och Vatikanen... Vart vi än tar oss så ser vi samma
fenomen. Siffrorna 6 och 5 spelar en särskilt stor roll. Inte minst relationen
mellan dem. Betydelsen av dessa båda siffror återspeglas inte bara i monument
och i konst utan till och med i en av våra påvars namn – han som valde att
kalla sig Sixtus the Fifth.
Så vad betyder allt detta. Vad är den djupare innebörden av
detta ”virr-varr” med siffror och symboler? Ett återkommande tema i symboliken är
knutet till mytologiska figurer / gudar som Osiris och Isis. Freningen mellan
dessa båda resulterar i att Horus föds. Denna händelse tycks vara central
för upphovsmännen till alla dessa verk. Från tidigare inlägg i den här bloggen vet vi att Horus Öga är det som sägs vara
avbildat i pyramidens topp. The All Seeing Eye. Är det måhända så att våra
monument och konstverk utgör en hyllning till Horus och dennes föräldrar –
Osiris och Isis.
” The most
commonly encountered family relationship describes Horus as the son of Isis and
Osiris, and he plays a key role in the Osiris myth as Osiris's heir and the
rival to Set, the murderer of Osiris.”
I egyptisk mytologi mördades Osiris av sin bror Set. Liknelsen med bibelns historia om Kain och Abel är slående.
Men en närmare betraktelse avslöjar att i den egyptiska versionen av myten så
är rollerna de omvända. Det är alltså den mördade Osiris som motsvaras av Kain
medan dennes mördare, Set, motsvaras av Abel. Just den här omvända relationen
kommer att få en alldeles särskild betydelse och koppling i nästa inlägg i den
här bloggen. Kom alltså ihåg att det är Kain som hyllas i form av Osiris, samt
att Kain fick en son, Enoch (som alltså är bibelns motsvarighet till Horus).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar