Den Stora Konspirationen

Notera: Bloggen fungerar både som bok och blogg. De första inläggen samlas under fliken "Bakgrund" (se ovan). Bloggens struktur förklaras i fliken med samma namn. Bästa sättet att få ett grepp om vad bloggen går ut på är att se föreläsningen från 2016-09-11 (se flik ovan).

torsdag 12 december 2013

Tidernas sämsta maskotnamn

Jag får en del feedback på det jag skriver i den här bloggen. Jag är mycket tacksam för denna och tänkte börja visa det genom att publicera ett par inlägg relaterat till den återkoppling jag fått så här långt. Vi börjar med lite humor vilket jag vet några läsare som efterlyst som en kontrast till allt ”gloom and doom”.

Mina tidiga inlägg kom att handla mycket om kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011. Jag fick då tips om en reklamkampanj som det japanska vitvaruföretaget Fukushima Industries nyligen lanserat. Syftet ska ha varit att försöka muntra upp allmänhetens syn på Fukushima, bort från allt det negativa som associeras namnet; med tsunamin och kärnkraftskatastrofen. Resultatet blev kanske inte det förväntade. Man introducerade nämligen en maskot som man gav namnet ”Fukuppy”, en kombination av "Fuku", från företagets namn och det engelska ordet "happy". Det blev en given succé i våra sociala medier, så viss glädje skapades allt. Företaget fick dock dra tillbaka sin kampanj och be om ursäkt för den.

Så här skrev Dagen Industri om kampanjen (LÄNK).

Tack Poul för tipset. Mer sådant, eller feedback i övrigt från "dig därute" väkomnas. 
Dialog är kul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar