Den här bloggen handlar om vår nutid; händelser som rapporteras via media. I bloggen sätter vi in dessa händelser i ett historiskt perspektiv. Det finns 2 sätt att se på historia; det som på engelska kallas Accidental View kontra Conspiratory View. Skolan och media lär ut den förstnämnda, att omständigheter driver fram händelser som krig och revolutioner. I den här bloggen tar vi reda på om senare tiders krig och revolutioner snarare är resultatet av mänsklig planering; en konspiration.
Notera: Bloggen fungerar både som bok och blogg. De första inläggen samlas under fliken "Bakgrund" (se ovan). Bloggens struktur förklaras i fliken med samma namn. Bästa sättet att få ett grepp om vad bloggen går ut på är att se föreläsningen från 2016-09-11 (se flik ovan).
onsdag 13 maj 2015
Vad hände med prinsessan Diana?
Wikipedia beskriver Dianas död på följande vis:
” Den 31 augusti 1997 var Diana involverad i en
bilolycka vid Pont de L'Alma-tunneln i centrala Paris tillsammans med den man
som utpekats som hennes pojkvän, Dodi Fayed (son till Harrods dåvarande ägare
Mohamed Al-Fayed), deras chaufför Henri Paul, och Dodis livvakt Trevor
Rees-Jones.
Sent på kvällen lördagen 30 augusti lämnade Diana
och Fayed Hôtel Ritz vid Place Vendôme i Paris och färdades längs floden Seines
norra bank. Kort efter midnatt den 31 augusti körde deras Mercedes-Benz 600 SEL
in i tunneln under Place de l'Alma, samtidigt som de förföljdes av nio franska
paparazzi-fotografer i olika fordon och en motorcykelburen kurir.
Lady Di
Vid tunnelns början slog deras bil i den högra sidan
av tunneln och flög över den tvåfiliga vägen över till vänstra sidan av tunneln
och frontalkrockade med den trettonde pelaren som håller uppe taket. Medan prinsessan
och hennes medpassagerare låg svårt skadade i bilvraket fortsatte fotograferna
att ta bilder.
Dodi Fayed och chauffören Henri Paul dödförklarades
båda direkt på platsen. Fayeds livvakt Trevor Rees-Jones var allvarligt skadad,
men överlevde. Diana räddades, vid liv, från bilvraket och efter försök att
stabilisera henne på platsen fördes hon med ambulans till Pitié-Salpêtrière
Hospital, dit hon anlände strax efter klockan 02 på natten. Trots upprepade
försök att rädda hennes liv, var hennes inre skador för omfattande. Två timmar
senare, klockan 04 den morgonen, förklarade läkarna henne död. Klockan 05:30
gavs det tragiska beskedet till pressen vid en presskonferens som hölls av
Jean-Pierre Chevènement (Frankrikes inrikesminister), Michael Jay (Storbritanniens
ambassadör i Frankrike) och läkaren.”
Chauffören Henri Paul kom att pekas ut som skyldig till
krashen. Han ska ha varit mycket berusad och påverkad av droger den natten.
Paparazzi-fotografer har också pekats ut som medskyldiga. Deras omdömeslösa jakt
på bilder av Diana och hennes nya kärlek sägs också ha spelat en avgörande
roll.
Men omständigheterna kring olyckan och den efterföljande
utredningen har gjort att det fortfarande idag spekuleras mycket kring hennes
död. Precis som med Olof Palmes död ser vi då och då artiklar i media som
presenterar nya fakta i målet - fakta som ifrågasätter den officiella
versionen. Många gånger är det uppgifter som pekar ut secret service eller MI5/MI6 som inblandade i händelserna. Ibland är det uppgifter som pekar rakt in i kungafamiljen. I dagens 2 dokumentärer tar vi en titt på just dessa omständigheter. Den officiella sanningen mals sönder och
samman av fakta som motbevisar denna. Det handlar t.ex. om att:
Chauffören Henri Paul har filmats bara minuterna
innan han satte sig i den olycksaliga Mercedesen. I den filmsekvensen sitter
han på huk och knyter skosnörena. Balansen förefaller perfekt. Där finns inga
tecken på onykterhet.
Det blodprov som tagits på Henri Paul efter
kraschen sägs peka på att han haft 3 över gånger den tillåtna gränsen för
alkohol o kroppen. En utredning anlitad av Muhammed Fayed (pappan till Dianas
pojkvän Dodi) har begärt att få tillgång till det blodprovet för en egen,
oberoende analys.Detta nekas man dock
till.
Från början sades det att Mercedes höll an
mycket hög hastighet in i tunneln där olyckan inträffade -närmare 190 km/h
menade den initiala utredningen. Av någon anledning har samtliga övervakningskameror
längs Mercedesens färdväg ha varit avstängda eller trasiga (något som känns
igen från ett flertal andra incidenter som studerats i denna blogg, inte minst
Pentagon-attentatet den Elfte September 2001). Trots detta visar det sig att en
vecka efter olyckan så skickas en böteslapp hem till den avlidne Henri Paul.
Han bötfälls för fortkörning. Som bevismaterial finns ett fotografi taget
precis när Mercedesen kör in i tunneln.Hastigheten som anges häri indikerar 100-110 km/h…
Diana hade känt sig hotad innan olyckan. Detta
hade hon tecknat ner i brev samt uttryckt i samtal med andra. Hon hade till och
med uttryckt att planen var att mörda henne i en arrangerad bilolycka. När
sedan olyckan inträffar, på precis det sätt som Diana fruktad, så kan man anta
att den efterföljande utredningen bör ta fasta på det uttalandet och åtminstone
utesluta den möjligheten. Men så har inte utredningen bedrivits.
Ett nyckelvittne som befann sig i tunneln
samtidigt som kraschen inträffade hördes aldrig. Istället sattes handfängsel på
honom och han transporterades bort från platsen. Han har heller inte förhörts
efteråt.
På samma vis staplas det ena ifrågasättandet efter det andra
mot den officiella versionen. Dagens 2
dokumentärer belyser just denna. Den första fokuserar på de förhör (eng. Inquest)
som hölls 2007 i syfte att komma till en slutsats om vad som faktiskt orsakade
Dianas död. I den andra jämförs bevismaterial generellt med faktiska
omständigheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar