Den Stora Konspirationen

Notera: Bloggen fungerar både som bok och blogg. De första inläggen samlas under fliken "Bakgrund" (se ovan). Bloggens struktur förklaras i fliken med samma namn. Bästa sättet att få ett grepp om vad bloggen går ut på är att se föreläsningen från 2016-09-11 (se flik ovan).

tisdag 29 april 2014

Vad hände med RMS Titanic


Jag tror att vi alla har minnen av RMS Titanic. Många av oss minns James Camerons episka film med Leonardo diCaprio och Kate Winslet i huvudrollerna. Fantastisk film. Själv minns jag ändå bäst den första filmen från 1953. Jag såg den redan som 10-11 åring och den gjorde ett mycket starkt intryck på mig. Vi vet alla vad som hände. Den 10:e april 1912 gav sig Titanic ut på sin jungfruresa. Skeppets rutt skulle ha varit mellan Southhampton och New York. Det kom aldrig fram. Titanic kolliderade med ett isberg strax före midnatt. Ett stort hål revs upp i fartygets köl och skeppet som ansågs vara osänkbart gick under.  Det sjönk med fören före rakt ner i havet djup. Så gick det till. Eller gjorde det verkligen det…?

Dagens föreläsning ges av John Hamer, brittisk författare som ägnat mycket möda och omsorg åt att noggrant gå igenom händelserna både före, under och efter katastrofen. Det han redovisar ger en helt annan bild av olyckan. Det ställer tidigare redovisade fakta i ett närmast genant ljus. Efter att ha sett Hamers redovisning kan det knappast finnas någon tvekan om att:
  1. Det var inte Titanic som sjönk den natten utan hennes systerskepp, the Olympic
  2. Händelserna den natten var planerade i förväg och genomfördes med precision

Om så var fallet, vad skulle ha varit motivet och anledningen? Det fanns två motiv till att sänka fartyget. Det ena var ett gigantiskt försäkringsbedrägeri. Det andra var att göra sig av med 3 inflytelserika personer inom amerikansk politik för att på så vis bereda vägen för både skapandet av The Federal Reserve Bank samt genomförandet av Första Världskriget. Det var med andra ord våra vänner Rothschild och Rockefeller som förefaller ha hållit i taktpinnen. Bland de bevis som radas upp i föreläsningen märks bl.a. att:

  • the Olympic hade 16 s.k. port holes, d.v.s.ventiler, medan Titanic bara hade 14. Skeppet som lämnade Southampton den ödesdigra dagen hade 16 ventiler (vilken fotografier tydligt visar)
  • försäkringspremien på Titanic nära nog fördubblades bara en vecka innan avfärd
  • några av båtens tänkta passagerare, däribland en av Federal Reserve grundarna J.P. Morgan, lämnade återbud dagen innan avfärd
Mer än så tänkte jag inte berätta utan överlåter åt dig som läsare och tittare att bedöma sanningshalten i den alternativa versionen av Titanics undergång, signerad John Hamer.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar